Најновије актуелности

24. 4. 2024.

Представници ДРИ учествовали на састанку ЕУРОСАИ Радне групе за ревизију средстава додељених за непогоде и катастрофе

Представници Државне ревизорске институције – овлашћени државни ревизори,  Драгојле Полић и Горан Чабаркапа и виши саветник за пројекте и европске интеграције, Томислав Јовановић, учествовали су на Десетом састанку ЕУРОСАИ Радне групе за ревизију средстава додељених за непогоде и катастрофе, одржаном 22. и 23. априла у Варшави.

19. 4. 2024.

ДРИ започела ревизију код још 103 корисника јавних средстава

Државна ревизорска институција (ДРИ),  у складу са Програмом ревизије за 2024. годину, започела је током априла поступак ревизије финансијских извештаја, правилности пословања и комбинованих ревизија финансијских извештаја и правилности пословања код још 103 корисника јавних средстава.

19. 4. 2024.

Председник ДРИ учествовао на 26. УН/ИНТОСАИ Симпозијуму у Бечу

Председник Државне ревизорске институције и генерални државни ревизор, др Душко Пејовић, учествовао је на 26. УН/ИНТОСАИ Симпозијуму који је на тему „Спровођење Циља одрживог развоја 13 о климатским мерама: улога, допринос и искуство врховних ревизорских институција (ВРИ)“, у организацији Генералног секретаријата ИНТОСАИ и Уједињених нација, одржан 16–18. априла у Бечу.

15. 4. 2024.

Представник ДРИ учесник међународног састанка ревизора

Врховни државни ревизор у Сектору број 3, Жељко Мотић, учествовао је 11. и 12. априла 2024. године на међународном састанку ревизора у Берну, заједно са представницима врховних ревизорских институција и представницима интерне ревизије у јавном сектору из земаља региона и Европе. 

9. 4. 2024.

Започето спровођење комбинованих ревизија правилности и сврсисходности пословања

У складу са Програмом ревизије Државне ревизорске институције за 2024. годину, ДРИ је започела спровођење 33 комбинованe ревизијe правилности и сврсисходности пословања.

Представљен извештај о ревизији сврсисходности пословања „Управљање јавним склоништима у Републици Србији“

Представљен извештај о ревизији сврсисходности пословања „Управљање јавним склоништима у Републици Србији“

Објављено: 15. 1. 2024.

Потребно је унапредити систем управљања јавним склоништима, како би обезбедили њихову сигурност и функционалност и омогућили да она пруже предвиђени степен заштите становништва, речено је на данашњој конференцији за медије Државне ревизорске институције (ДРИ).

У Републици Србији има 1.442 јавна склоништа, укључујући и блоковска, укупне површине око 285 хиљада m2, којима управља ЈП „Склоништа“. Инспекцијски надзор над тим склоништима обавља Сектор за ванредне ситуације. Од укупног броја прегледаних јавних склоништа, око четири петине није било употребљиво или је било употребљиво уз одређене недостатке, речено је на данашњој конференцији за медије Државне ревизорске институције (ДРИ).

Oд 2019. до 2022. године, инспекцијским надзором 426 јавних склоништа, односно око 30 одсто јавних склоништа којима управља ЈП „Склоништа“, утврђено је да 11 јавних склоништа није употребљиво, 331 је употребљиво уз одређене недостатке, а 84 су била без недостатака, наводи ДРИ у Извештају о ревизији сврсисходности пословања „Управљање јавним склоништима у Републици Србији“. 

Како је истакнуто на конференцији, инспекција је изрекла више од 2.000 мера у вези са текућим и инвестиционим одржавањем јавних склоништа, од чега је ЈП „Склоништа“ реализовало око 450 мера.

Председник ДРИ и генерални државни ревизор, др Душко Пејовић, нагласио је да су ово кључни разлози због којих је ДРИ одлучила да уврсти ову тему у Програм ревизије за 2023. годину и да је циљ ревизије био да се утврди да ли постоји могућност за ефикасније управљање јавним склоништима у Републици Србији, како би она била сигурнија и функционалнија и како би у случају потребе могла пружити предвиђени степен заштите.

„Што се тиче делатности ЈП „Склоништа“, фокус је био на одржавању и техничкој контроли склоништа, јер у последњих десет година изградње скоро да није било, док су приходи од закупа, као и број издатих јавних склоништа у посматраном периоду у порасту, рекао је др Пејовић.

Ревизијом је утврђено да није омогућено ефикасно управљање јавним склоништима, јер ова област није уређена на одговарајући начин и недостају неопходни ресурси, истакао је др Пејовић.

„Нису у довољној мери обезбеђена финансијска средства неопходна за адекватно одржавање јавних склоништа, а недостају и одређени стручни кадрови“, рекао је Драгојле Полић, овлашћени државни ревизор и вођа тима који је спровео  ревизију. Одржавање и техничка контрола јавних склоништа, како је објаснио Полић,  требало би да се финансирају из средстава обезбеђених од њиховог давања у закуп.  

„Међутим, у пракси око две трећине јавних склоништа није погодно за издавање,  а од јавних склоништа која су погодна за издавање, у периоду 2019–2022. године, свако четврто није било издато, јер није било заинтересованих закупаца“, нагласио је Полић.

 До 2012. године, ЈП „Склоништа“ су имала још један извор средстава, односно накнаде за склоништа, које су укинуте. Од тада, односно од 2013, ЈП „Склоништа“ константно послује са губитком, који је нарастао на 636 милиона динара закључно са 2022. годином.

ЈП „Склоништа“ не спроводи у довољном обиму техничку контролу над јавним склоништима којима управља, услед чега изостаје доказ о томе да ли је обезбеђена њихова сигурност и функционалност. „Око две трећине, од 1.442 јавна склоништа којима управља ЈП „Склоништа“, није било предмет техничке контроле у периоду од 2019. до 2022. године, иако би техничку контролу требало вршити једанпут годишње“, поручио је Полић. Он је додао како постојећи ниво одржавања јавних склоништа није довољан да обезбеди очување њихове сигурности и функционалности на дуг рок.

ЈП „Склоништа“ отежано одржава јавна склоништа која у мирнодопским условима станари користе као оставе, јер нису јасно уређене обавезе станара. Код таквих склоништа постоји додатни ризик од тога да ће корисници својим поступцима оштетити јавна склоништа.

Након утврђених налаза и изведених закључака, ДРИ је дала субјекту ревизије седам препорука у циљу уређењa начина одржавања јавних склоништа, обезбеђењa неопходних предуслова за обављање основне делатности ЈП Склоништа, обухватања већег броја јавних склоништа текућим одржавањем и техничком контролом, као и регулисања статуса јавних склоништа где је трајно нарушена сигурност.

Извештај о ревизији сврсисходности пословања „Управљање јавним склоништима у Републици Србији“ доступан је овде.